Intervju: Nikolaos Sliousaregko, generalni menadžer hotela Junior
Nikolaos Sliousaregko rođen je 1967. godine u Solunu, gde je odrastao i završio osnovno obrazovanje. Iako je stekao diplomu na Pedagoškoj akademiji, ubrzo je odlučio da se posveti privatnom sektoru i menadžmentu.
Svoju karijeru započeo je u kompaniji „Heineken“, gde je radio 14 godina kao šef prodaje za severnu Grčku. Kasnije je postao generalni direktor u distribucionom centru „Ermis“ za hranu i piće u centralnoj Grčkoj, a od 2011. godine do danas je direktor za razvoj Balkana u grupi kompanija Mantis. Ovo iskustvo mu je omogućilo da preuzme upravljanje grčkim investicijama u Srbiji, kao generalni menadžer kompanije Junior doo, koja se bavi ugostiteljstvom. On je stručnjak i iskusni izvršni menadžer u oblasti menadžmenta, prodaje, ugostiteljstva i obuke. Učestvovao je u brojnim kursevima i seminarima koji se fokusiraju na prodaju, pregovaranje, komunikaciju i izgradnju tima. Takođe je kreirao svoje sopstvene programe obuke kao što su “Put do uspeha” i “Menadžerske veštine”. Autor je knjige i seminara „6 Koraka + 6 Alata za Uspešan Servis“ (GR, EN, SRB). Predsednik je Helenskog privrednog udruženja Srbije, član upravnog odbora Udruženja hotelijerske i ugostiteljske industrije Srbije HORES, kao i član upravnog odbora i potpredsednik Skupštine Privredne komore Kruševac. Njegovo moto je da niko ne može da menja prošlost, ali svako može da promeni budućnost. Važno je insistirati na cilju.
Koji su principi poslovanja uspešnog hotela?
Osnovni princip uspešnog hotela je balans između zadovoljstva gosta, osoblja i zakonodavstva i sa druge strane vlasnika hotela. Zadovoljstvo gosta se pre svega odnosi na ispunjivanje njegovih očekivanja kada su u pitanju smeštaj, hrana i dodatne aktivnosti. Ova očekivanja su, naravno, usko povezanasa kvalitetom usluga , kao što su gostoprimstvo i lični pečat, higijenski uslovi, komfor, sigurnost, opremljenost novim tehnologijama, mir, komunikacija, marketing, dodatne usluge itd. Poslovni uspeh počinje u trenutku kada zadovoljstvo gosta postane prioritet.
Stvaranje dobrog tima i postojanje kontinuiteta u iskusnom, stalno obučenom i ljubaznom osoblju je drugi stub uspeha, dok je pravilno korišćenje svih resursa, smanjenje troškova i pravilno finansijsko planiranje alat za adekvatno funkcionisanje jednog hotela.
Šta Vaš hotel izdvaja od drugih?
Hotel Junior je zbog svog raznovrsnog sadržaja poseban i drugačiji. Lociran u nacionalnom parku Kopaonik na 1100m nadmorske visine i na prostoru od 7 hektara predstavlja omiljenu destinaciju za različite posetioce i dešavanja, ne zavisno od uzrasta.
Sa već 35 godina svog postojanja odgajio je niz generacija i mnogi su ga u nekom trenutku posetili – bilo da je u pitanju zimski odmor, sportski turizam, team building, rekreativna nastava ili školska ekskurzija ili porodični odmor.
Odatle je i potekla ideja za prvi slogana hotela koji je glasio “Bilo leto ili zima, Junior prija svima”.
Koja je vaša vizija, a šta poslovna filozofija?
Ključ uspeha u poslovanju leži u sposobnosti prilagođavanja promenama. Moja vizija je kompletno renoviranje hotelske jedinice i ponuda novih turističkih proizvoda. Međutim, vreme pandemije korona virusa nam je odložio te planove. Poslovna filozofija na koju se fokusiram odnosi se pre svega na kontinuiranu obuku zaposlenih, kao i na stvaranje snažnog i sposobnog tima, jer na kraju dana, upravo je taj tim onaj koji donosi rezultat. Pojedinac ne može biti savršen, ali tim može.
Kako se pravi i neguje dobar kolektiv?
To svakako predstavlja najveći izazov za jednog menadžera jer zahteva trud, znanje i iskustvo, ali ujedno zahteva i dragoceno vreme, kako za stvaranje dobrog tima tako i za njegovo održavanje. Međutim, ako bih to mogao da opišem u jednoj rečenici, dobar kolektiv se stvara i neguje putem konstruktivnih primera i ophođenjem prema zaposlenima na način na koji bismo želeli da se oni ophode prema klijentima.
Gost je najvažniji, jer…
Ključan aspekt uspeha našeg hotela su stalni gosti koji čine najveći deo naših klijenata. Gost koji je zadovoljan pruženom uslugom i čija su očekivanja ispunjena postaje gost “povratnik” koji doprinosi poslovnoj stabilnosti . Istovremeno, gost je izvor dragocenih informacija (kao što su tržište, konkurencija, predlozi za poboljšanje kvaliteta usluga), dok ujedno ima i važnu ulogu u marketingu , jer svojim poznanicima prenosi pozitivna iskustva o svom boravku u hotelu.
Hotel mora odisati lusuzom ili prednost dajete udobnosti?
I luksuz i udobnost imaju svoje komparativne prednosti. Prednost određuju kako gosti, tako i hotel – gost ovu prednost određuje u skladu sa njegovim potrebama i očekivanjima, dok hotel ovu prednost definiše ciljnom grupom gostiju koje želi da privuče. Svakako, poznato je da najbolji hoteli nastoje da u što većoj meri kombinuju karakteristike luksuza i udobnosti.
Šta je budućnost hotelijerstva u Srbiji?
Srbija nije oduvek bila atraktivna turistička destinacija. Promena je nastupila tokom poslednjih 10 godina, ulaskom u fazu ekspanzije i investicija u turističke komplekse i infrastrukturu, što je rezultiralo povećanjem broja inostranih turista. Izvesno je da još uvek postoje brojne mogućnosti za dalji razvoj, kao što je unapređenje sadržaja i infrastrukture turističkih destinacija, novih turističkih ponuda, među kojima su verski turizam, banje i kamperi, zatim i zdravstvenih standarda i sigurnosti (covid free), personalizovanih iskustava i ekološke svesti.
Koji su najveći problemi domaćeg turizma?
– Sezonalnost. Usled nedostatka sadržaja, destinacije su osuđene na popunjenost tokom jednog godišnjeg doba.
– Nedostatak infrastukture. Usled nedostatakoa trotoara, uređenih staza, sportskih, rekreativnih i zabavih sadržaja, gost ne provodi na destinaciji više od produženog vikenda.
Zašto je važna konkurencija i imate li je?
Samo kroz konkurenciju probijamo svoje granice. Njeno postojanje, iako možda nije uvek prijatno, važno je iz mnogih razloga, kako za hotelske kompanije, tako i za njihove klijente. Konkurencija pre svega utiče na stvaranje dinamičnog tržišta, na kojem imaju koristi i kompanije koje inoviraju i klijenti koji imaju pristup boljim i raznovrsnijim proizvodima, kao i uslugama prilagođenim njihovim potrebama.
Konkurencija takođe utiče na inovacije, jer kompanije osmišljavaju nove ideje i kreiraju nove proizvode i tehnologije kako bi se istakle i uživale prednost nad konkurentima.
Osim toga, konkurencija utiče i na efikasniji rad kompanija u smislu smanjenja troškova i povećanja produktivnosti, i u cilju očuvanja profitabilnosti. Takođe, u takvoj atmosferi, kompanije teže i ka većoj transparentnosti zahvaljujući kojoj klijenti mogu da uporede ponude i odabere onu koja ima najviše odgovara.
Da ste na mestu onih koji donose odluke, šta biste predložili za bolje poslovanje hotelske industrije?
Za dalji razvoj turizma i konkurentnost zemlje u ovom sektoru, izmene su potrebne u nekoliko segmenata, kako bi se unapredila turistička industrija, pružile bolje usluge i najvažnije, kako bi se privuklo što više posetilaca, čime bi se ujedno ojačala nacionalna ekonomija.
Na nacionalnom nivou,
– potrebno je kreirati i razviti jedinstveni nacionalni turistički proizvod, nacionalni turistički identitet, i razviti strateški plan za promociju nacionalnog brenda i turističkih proizvoda u inostranstvu.
– promovisati ekološku kulturu (reciklaža, smanjenje upotrebe plastike, alternativni izvori energije),
– uvesti poreske olakšice (smanjenje PDV-a na turističke proizvode i usluge), pružiti podsticaje za ulaganja i razvoj alternativnih oblika turizma (agroturizam, kampovanje, kamp-prikolice),
– podržati male i srednje hotelijerske jedinice kroz subvencionisane programe obuke i obrazovanja osoblja.
Na lokalnom nivou, neophodno je probuditi svest kod lokalnih samouprava i turističkih organizacija o značaju turističke industrije koja doprinosi prihodima i zapošljavanju u lokalnoj zajednici. Sa mog stanovišta, ali i iz ugla našeg hotela, potpuno je nezamislivo da pričamo o turističkoj destinaciji za koju lokalna samouprava već godinama ne može da obezbedi osnovne usluge kao što su pijaća voda, trotoari, osvetljenje ili označavanje.
O hotelu
JUNIOR DOO je osnovan 1990. godine. Hotel je bio pod upravom državnih institucija, sve do 2006. godine, kada je privatizovan od strane grčkih kompanija. Značajne investicije uložene u rekonstrukciju hotela i infrastrukturu kompletnog kompleksa od 8ha doprinele su današnjem izgledu Juniora. Kapital uložen u objekte i adekvatnu, obučenu radnu snagu, omogućio je hotelu izvanrednu popunjenosti i tako postao prepoznatljiv kao jedna od najboljih destinacija za sportske pripreme i sportske kampove u Srbiji. Junior je ujedno i omiljena destinacija za porodični odmor, sa brojnim aktivnostima pogodnim za sve uzraste. Pored sportskog turizma i porodičnog odmora, prepoznali smo potrebu naših poslovnih klijenata za organizacijom seminara, edukacija i team building-a u hotelskom kompleksu koji istovremeno može da pruži odgovarajuću radnu atmosferu i zabavu. Shodno tome, kako bi pružili najbolje uslove za rad, naši objekti, kao što su sobe za sastanke i sala za sastanke i konferencije, prošireni su i poboljšani.
Što se tiče zabave i aktivnosti, tu su sportski tereni, pešačke staze, paraglajding, terenske ture, ručak u prirodi. Ako nas pitate zašto postojimo, odgovor će biti – izgradnja brenda za jedan hotel nije lak zadatak, ali izgradnja prepoznatljivog hotelskog brenda bez pomoći destinacije … vredi priznanja.
Junior nije hotel, Junior je i destinacija.
Pročitajte i druge tekstove iz rubrike INTERVJUI